Hae
Arjen suklaasuukkoja

Miksi toiset lapset nukkuvat hyvin ja toiset ei?

Olen onnekas, että olen saanut ihanan pienen pojan elämääni. Tätä onnea täydentää se, että hän on taivaallisen hyvä nukkuja. Ollut aina, jo vauvasta asti. Luulen, että luonteen lisäksi tähän on syynä turvallisuuden tunne, jonka poika saa nukkuessaan äidin vieressä. Toki satunnaisia levottomia kausia on ollut, mutta pääsääntöisesti Luca nukkuu syvää, rauhallista ja pitkäkestoista unta illasta aamuun asti.

Olen kuullut kauhutarinoita loppuun palaneista vauvojen ja taaperoiden vanhemmista, jotka eivät saa itse nukkua tai vanhempien uni on katkonaista levottoman ja heräilevän pienen lapsen takia. Sen täytyy olla raskasta, jos oma yöuni katkeaa säännöllisesti milloin mistäkin syystä. Tai pahimmillaan lapsi ei nuku käytännössä lainkaan ja vanhemmat joutuvat vuorottelemaan unta keskenänsä. Meillä ei ollut tällaista edes pojan vauvavuotena, vaan selvisimme parilla herätyksellä, joka johtui aina nälästä.

Varsinaista nukuttamista meillä ei ole myöskään jouduttu tekemään, vaan iltatoimien jälkeen poika alkaa nukkumaan, kun on tarpeeksi väsynyt. Myönnettävä on, että joskus erikoisen rytmin takia tämä nukkuma-aika on ollut varsin myöhäinen. Toisaalta, kun poika on sitten yöunille alkanut, niin unen laadussa tai kestossa ei ole ollut moittimista.

Miten lapsen unta sitten voisi parantaa? Lapsen hyvä uni on kuitenkin koko perheen jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta avainasemassa. Mielestäni kaikki alkaa siitä elintärkeästä rauhoittamisesta illalla. Meillä se alkaa valojen himmentämisellä ja yöpukujen vaihdolla. Itse keitän yrttiteetä ja leikit muuttuvat rauhalliseksi. Satujen lukeminen ja sylittely on meillä aivan ehdotonta, joka kuuluu joka ilta rutiinehin. Samoin se, että viimeinen iltasatu luetaan sängyssä äidin kainalossa. Usein sadun aikana alkaa jo kuulumaan tasaista tuhinaa sen merkiksi, että poika on nukahtanut. Sitten vain yövalo sammuksiin ja kirja pois.

Valaistus yöllä on myös asia jota voi miettiä. Meillä on öisin päällä keittiön liesituulettimen valo, joka hohtaa pehmeästi makuuhuoneeseen pariovien lasiruutujen avulla. Lisäksi makuuhuoneen sälekaihtimet eivät ole täysin kiinni, jotta katuvalot valaisevat hieman. Itse nukkuisin ehkä paremmin täysin pimeässä, mutta huomasin pojan unessa heti levottomuutta. Rauha yöuniimme palasi heti, kun keittiön yövalo otettiin uudelleen käyttöön.

Konsteja on monia ja se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella. Väitän kuitenkin, että hyvän unen pohja luodaan illalla rauhoittumisella.

Joskus satunnaisesti, kun Luca on herättänyt öisin, niin olen seuraavasta päivästä ainakin puolet lähes toimintakyvytön, eikä aivot toimi kunnolla väsymyksen takia. Tällöin mieleen palaa muistot vauvavuodelta ja niistä raskaista herätyksistä. Olihan se aikamoista touhua, josta taisin selvitä hormonien tuoman lisäenergian avulla.

Yöunen merkitykseen pääsen tutustumaan tänään, kun menen vierailulle Helsinkiin Neurosonic liikkeeseen, josta kotiimme tulee testattavaksi Neurosonic-mobiilipatja, jonka tekniikka perustuu matalataajuiseen värähtelyyn, jolla vaikutetaan autonomiseen hermostoon. Tästä sitten juttua tulossa sekä blogin että instagramin http://www.instagram.com/maaritsarin puolella. Jännää mitä kaikkea sitä voikaan tehdä oman terveyden ja hyvinvoinnin eteen.

Ihania yöunia ja viikonlopun alkua 😘

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *